Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rubin Bos - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rubin Bos - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: rubin

Blijf op de hoogte en volg Rubin

13 Februari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 33 vrijdag 6 februari
Vandaag heb ik eindelijk weer eens uit kunnen slapen en hebben We niet veel op de planning, er zit een zwembad bij het guesthouse waar ik me de hele middag wel weet te vermaken en me blog bij werk, Savonds gaan We even de stad in waar een pub-street is die me doet denken aan khao San road maar we maken het niet te laat morgen gaat de wekker namelijk al om 4 uur om de ankor wat tempels te bekijken!

Dag 34 zaterdag 7 februari Ankor watt
Om 4 uur gaat het wekkertje pakken meteen al me spullen in want vanavond gaan We met de "hotel bus" verder naar sinhoukville, als het ontbijt er in zit staat onze vriend met zn tuktuk al op ons te wachten. Rond half 6 komen We aan bij de ankor wat tempel die het mooist Is met de sun rise vandaar dat we ook al zo vroeg hier zijn, als de toeristen massa zit te wachten tot de zo'n achter de tempel staat gaan wij al vast de tempel in en zijn We volgens mij de enige in het gebouw Heel gaaf! Als We alles in de tempel gezien hebben zijn We precies optijd terug voor de sunrise wat idd een heel erg mooi plaatje was! Na de ankor watt tempel gaan We naar Tha prom de tempel waar onder andere thomb praider en indiana jones zijn opgenomen! Na dat We de 5 grootste en meest indrukwekkende tempels gezien hebben hebben We eigenlijk alles wel gezien en besluiten We terug te gaan, rond 3 uur neem ik nog een duik in het zwembad en Is het wachten tot de hotel bus vertrekt naar sinhoukville!

Dag 35 zondag 8 februari Eindelijk strand!
De "hotel bus" viel me nog helemaal niets tegen er zat zelfs de beste WiFi verbinding in die ik tot nu toe hier gehad heb! De reis duurde daarin tegen Wel 3 uur langer als gepland maar zo erg was dat niet aan gezien We nu om 11 uur aan komen ipv 8, we vinden een prima guesthouse voor ons 4 op 100 meter van het strand waar We ook de hele middag aan liggen, pulletje bier kost omgerekend 40 cent dus We hebben niets te klagen hier! aan het eind van de middag worden We uitgedaagd Door een paar locals om te voetballen op het strand, over de uitslag wil ik het verder niet hebben.

Dag 36 maandag 9 februari
vandaag hebben We een snorkel toer op de planning We gaan op een bootje langs 3 eilanden om het onder water leven te bekijken, bij het 2e eiland kunnen We aan land waar We met zn alle gaan barbecuen en wat drinken, bij het 3e eiland was niet al te veel te zien maar ik had er ook niet al teveel van verwacht voor dit bedrag maar het was zeker een geslaagd dagje! Savonds proberen We het nacht leven van sinhoukville te vinden, dit was echter geen succes We waren het verkeerde straatje ingeslagen waar niet al te veel te doen was.

Dag 37 dinsdag 10 februari
Om 8 uur gaat de wekker weer, vandaag vertrekken We namelijk naar koh rong! Een eiland in de golf van Thailand waar a nachts geen stroom Is om energie te besparen en 70% van het eiland ongerepte jungle Is! Op de boot kwamen We een Zweeds meisje en een jongen uit Engeland tegen die een kamer wilde delen om de kosten te besparen want accommodatie is nog best prijzig hier, voor de rest kost het overigens helemaal niets hier in Cambodja een fles wodka Is zelfs nog goed koper dan een fles water! Het valt me trouwens ook op dat er veel westerlingen hier werken in de barretjes ik sprak een Belg die hier nu al 6 maanden werkt en het enige wat hij krijgt was accomodatie en eten en drinken maar hij was vastberaden de rest van zn leven zo te blijven leven hier!

Dag 38 woensdag 11 februari
midden in de nacht moest ik een paar keer een sprintje trekken naar de wc omdat ik schijNbaar iets verkeerds gegeten heb dit was overigens niet heel makkelijk in het donker omdat s nachts de stroom er vanaf gehaald Word. maar als ik in de ochtend weer wakker word voel ik me al een stuk beter, gelukkig maar want vandaag gaan hebben We een boot tocht om het eiland heen waar We eerst gaan snorkelen en vissen die We helaas niet hebben gevangen, en daar na naar long beach en dit was veruit het mooiste stukje aarde dat ik ooit gezien heb! het strand was zo wit dat het bijna zeer deed aan je ogen de zee was glas helder en blauw! op dit strand hebben We weer gebarbequed tot zonsondergang die ook heel mooi was, en tot slot gingen We in het donker midden op zee nog het water in om te zwemmen met de plankton wat ook heel gaaf was.

Dag 39 donderdag 12 februari

Ons kamertje dat We 2 nachten moesten delen met zn 5e ruilen We in voor een bungalowtje op het strand aan de zee wat zelfs nog goed koper was (€5 per nacht)! De rest van de dag hebben We wat gevoetbald en rond gehangen op het strand

Dag 40 vrijdag 13 februari

Vandaag gaan We weer naar long beach! Dit keer niet met de boot maar met de benenwagen Door de jungle (op me slippertjes) na een paar keer het verkeerde pad genomen te hebben begon ik toch wel te twijfelen of het wel zn goed idee was om Door te gaan te voet wetende dat dit eiland vol zit met giftige dodelijke slangen,  maar dan komen zien We al gauw een bordje dat We er bijna zijn, al was het laatste stuk wel heel pittig zwaar omdat We van rots naar rots moesten klimmen en vervolgens moesten abseiling tot het strand, maar gelukkig hadden We de rest van de middag genoeg tijd om bij te komen op long beach!

Dag 41 zaterdag 14 februari

Vol moede goed sta ik vroeg op om te gaan hardlopen langs het strand! Ik geloof dat ik het een kwartier  vol heb gehouden maar kwam er toen toch achter dat het iets te warm voor Is,  de rest van de middag hebben We dan ook niets anders gedaan dan rond de bungalow gehangen en wat gebruik gemaakt van de WiFi. In de avond zou er een feest zijn ivm Valentijnsdag en gaan daar een kijkje nemen.

Dag 42 zondag 16 februari

Vandaag gaan We naar het kleine broertje van Koh Rong; Koh Rong Samloem, een iets kleiner en vooral rustiger eiland (zonder internet) waar we met een klein half functionerend  sloepje  binnen 3 kwartier zijn! We vinden een gezellig guesthouse  op het strand waar We de hele middag ons wel weten te vermaken met wat kaart spelletjes. Verder Is er niet echt een uitgaanscentrum of iets te bekennen op dit eiland en maken het ook niet te laat.

Dag 43 maandag 17 februari

We staan vroeg op om te ontbijten en het eiland te verkennen!  Er zijn hier veel mooie spots om te snorkelen langs de stranden die We gaan op zoeken! Eenmaal op het strand wat volgens mij ruim 3 km lang was bleken We zowat de enige te zijn zo rustig Is het hier op het eiland!  Na een uur of 2 komen er een paar locals op het strand zitten die een pre-party van het Chinese nieuw jaar vieren en vragen of we er met zn 4en bij Willen zitten, natuurlijk! We komen niets te kort aan biertjes of vis/inktvis/kip van de BBQ, in tegenstelling tot de locals in Laos konden We nu wel met ze communiceren om dat ze hier in Cambodja allemaal behoorlijk Engels kunnen. Aan het einde van de middag worden We gevraagd of We met ze mee willen naar de karaoke bar wat We natuurlijk niet kunnen afslaan!  Helaas hadden ze geen Engelstalige nummers of iets dat wij konden zingen dus moesten We het aan hun over laten.

Dag 44 dinsdag 18 februari

Het plan was eigenlijk om vanaf de andere kant van koh rong samloem de ferry te pakken naar sihanouk maar besloten toch terug te gaan naar koh rong voor 1 nachtje, een van de locals van gisteren wilde ons voor een mooi prijsje graag terug brengen, al was hij gisteren iets levendiger en gezelliger  haha , vandaag is dus het begin van het Chinees Nieuwjaar en wat ik hier van begreep Is dat veel bestemmingen over boekt zouden zijn, gelukkig valt het op koh rong nog mee en vinden We redelijk snel een kamertje voor 4en. In de avond hebben We dan maar het Chinees Nieuwjaar mee gevierd ach We waren er toch.

Dag 45 woensdag 19 februari
wetende dat het Chinees Nieuwjaar Is en waarschijnlijk alles vol zit of duurder zal zijn gaan We toch naar een andere bestemming, We verlaten de eilanden en gaan terug naar sihanouk voor 1 nachtje. En inderdaad alles zat vol of was behoorlijk prijzig, na een tijdje zoeken vinden We toch een kamertje met 2 bedden die We weer moeten delen met zn 4en ach het Is maar voor 1 nachtje, gelukkig hebben We een tv op de kamer en kunnen We de champions League kijken!

Dag 46 donderdag 20 februari
Eigenlijk was het de planning naar een andere eilanden groep te gaan Cambodja maar na een keer goed op de map gekeken te hebben bleek dat We hier al zijn geweest met de snorkel toer een paar dagen terug. Na ff wat research gedaan te hebben besluiten We om naar kampot te gaan, een kleiner dorpje dicht bij de grens van Vietnam waar ook nog wat bezienswaardigheden zijn uit de oorlog, in de lonely Planet  had ik gezien dat er een cinema in de stad Is en wilde vanavond hier gaan kijken alleen alles blijkt al vol te zitten, toen kwamen We op het idee gewoon een dvdtje te kopen om dat We toevallig een dvdspeler  hebben op onze kamer en een film avond te houden!

Dag 47 vrijdag 21 februari
vandaag huren We weer een keertje scooters en rijden We richting kep! een plekje aan de kust een kleine 100 km hier vandaan, een maal in kep Is Nog goed te merken dat het Chinees nieuw jaar Is, Chaos! Overal alleen maar locale mensen Op iets te smalle wegen gelukkig kunnen We met het scootertje overal makkelijk tussen Door. Op de weg terug nemen We een andere iets minder touristische om zoutvlaktes te zien maar die hebben We helaas niet kunnen vinden.

Dag 48 zaterdag 22 februari
De laatste bestemming in cambodja voor We naar Vietnam gaan is de hoofdstad van Cambodj; Phnom-Penh. Lucy een Zweeds meisje die al 2 weken mee reist Is hier al eerder geweest en was hier toen beroofd Door 2 gasten op een motor die haar tas van dr rug afgrepen, en zo heb ik meer slechte verhalen gehoord over deze stad en willen we hier ook niet te lang blijven alleen zullen We 2 dagen moeten wachten tot We ons visa voor Vietnam krijgen. qua bezienswaardigheden zijn er wel een paar wel een paar Die ik wil zien over de khmer rouge, een burger oorlog iets meer dan 30 jaar terug waar ruim 2,5 miljoem (!) Burgers zijn vermoord. Daarom gaan We vandaag naar de s-21 dit Is de gevangenis waar ze werden gemarteld en gevangen gehouden voor ze werden geëxcuseerd. Heel vrolijk word je er niet van. Aan het van de dag nemen We afscheid van Lucy die terug gaat naar Bangkok en gaan We met zn 3e verder.

Dag 49 zondag 23 februari
vandaag gaan We naar de killing fields de massa graven waar de khemer rouge de burgers naar toe brachten om ze te vermoorden en begraven, deze in Phnom-Penh is er een van de vele maar hier zijn ruim 20.000 burgers vermoord heel indrukwekkend om de kuilen te zien waar ze per 400 werden begraven, ook de killing tree was heel indrukwekkend tegen deze boodschap,  werden kinderen dood geslagen om kogels te besparen echt heel triest om te zien! niet iets wat je vrolijk maakt, na alles gezien te hebben gaan We terug naar het hostel waar gelukkig een betere sfeer hangt en wat uiteindelijk uit loopt op een hele gezellige avond in een hele grote club in de stad waarvan in me niet meer helemaal kan herinneren hoe laat het geworden Is.

Dag 50 maandag 24 februari.
Dit Alweer het laatste dagje cambodja, de bezienswaardigheden die echt de moeite waard zijn hebben en ook, dat We nog niet verder kunnen reizen omdat We moeten wachten op het paspoort gaan We maar een dagje de stad in! Er zijn genoeg leuke winkeltjes die bijvoorbeeld "beats by dre" speakertjes verkopen voor 5 dollar of hele voetbal tenue's voor 6 dollar, maar dan de Aziatische versie natuurlijk! Na een hele middag rond te hebben geslenterd Door de stad kunnen We Savonds het paspoort ophalen met het visa voor Vietnam en gaan We vroeg slapen morgen gaat de wekker namelijk al om 6 uur!

• 13 Februari 2015 - 17:22

Els:

Weer veel gezien dus. Dat strand ziet er echt prachtig uit.

• 14 Februari 2015 - 17:34

Annie Bos:

Rubin je hebt het weer mooi voor elkaar
    die strandfoto heb ik bij Lian gezien, hard .stikke gaaf

• 18 Februari 2015 - 17:31

Tim:

Hey Rubin! Klinkt allemaal heel mooi! Wordt er wel jaloers van haha heel veel plezier nog!

• 24 Februari 2015 - 20:20

Ine:

Heel indrukwekkend, zo krijgen we nog mooi wat geschiedenis mee van daar, leuk geschreven!
    Goede reis verder, groetjes van de van Boxtels

• 24 Februari 2015 - 21:10

Maria:

Dus ook nog wat geschiedenis lessen gehad daar bij de killing fields zo'n reis kan ook niet uit alleen maar mooie dingen bestaan wil je echt iets leren van het leven daar.
    Nog veel plezier met je verdere reis. groetjes.

• 05 Maart 2015 - 15:33

Rhona:

Wat een ontzettende gave ervaringen weer Ruub! vind het leuk om te lezen wat je allemaal doet, zorg dat je geniet broertje!