Vietnam - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Rubin Bos - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Rubin Bos - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Rubin

Blijf op de hoogte en volg Rubin

12 Maart 2015 | Vietnam, Dong Hoi

Dag 51 woensdag 25 februari
6 uur gaat de wekker vlug nog een ontbijtje scoren en dan gaan We de bus in voor als het goed Is 8 uurtjes maar na bijna 2 maanden in Azië te ziten weet ik dat je nergens van uit kan gaan. Maar het lijkt Vandaag een beetje mee te zitten Voor We het weten zijn We al bij de grens van Vietnam waar We wel wat langer moeten wachten met iets te veel man in een iets te kleine ruimte en dat met temperaturen tegen 40 graden aan was geen pretje! als We eenmaal de grens over zijn en weer in de bus zitten is het nog 3 uurtjes voor We in Ho Chi Minh City of te wel Saigon aan komen. op de weg was het ook duidelijk te merken dat We steeds dichterbij het centrum kwam elke km die We aflegde leken er wel meer scooters bij te komen en eenmaal in het centrum Aangekomen werd pas echt duidelijk wat voor chaos het was! Ik had even opgezocht hoeveel mensen er in deze stad leefden en dat Is ruim 2/3 van het aantal mensen dat in Nederland leeft, gekkenhuis!

Dag 52 donderdag 26 februari
omdat mij al duidelijk was dat ik niet al te lang in deze chaotische stad wil blijven gaan We maar vlug de dingen bekijken die We hier wilde zien; de chu Chi tunnels, het tunnel systeem waar de Vietnameze de Amerikanen mee bestreden in de Vietnamese oorlog, onze reisgids van vandaag had de oorlog mee gemaakt en zei dat hele gezinnen en families maanden lang hier zichzelf moesten verschuilen, ik vond 2 minuten wel lang genoeg in deze benauwde tunnel waar ik mezelf niet eens in kon keren. Toen We dit en een paar hele akelige boobytraps van de vietnameze gezien hadden was het tijd voor het hoogte punt van de dag: schieten Met een AK-47! Man wat gaat dat hard! na deze culturele dag was het wel tijd om het nacht leven van saigon te verkennen en dat kon natuurlijk niet beter dan met een pub crawl waar We toevallig in terecht kwamen!

Dag 53 vrijdag 27 februari
vandaag hebben We maar 1 doelstelling en dat Is een motor kopen om naar Hanoi te rijden, iedereen die ik deze tijdens heb gesproken over Vietnam heeft me dit al aan bevolen en van te voren sprak het me al heel erg aan dus We gaan het gewoon doen! Na een hele dag heel zoeken hebben We er dan toch 3 kunnen vinden frank en William rijden namelijk ook mee zij doen het op een Yamaha en ik ben zo juist de trotse eigenaar geworden van een Honda win uit het jaar 1994! We treffen ook meteen even voorbereiding Door wat handige apps te downloaden om offline op Google maps te kijken en een vertaal app voor het geval We in een dorpje waar niemand Engels kan stil komEn te staan toch kunnen cominuceren!

Dag 54 zaterdag 28 februari let's hit the road!
Vandaag gaan We de eerste km's maken richting Mui en, een dikke 200 km verder op aan de kust! zoals ik al zei dat er 11 miljoen mensen in saigon woonde vond ik ook nog een leuk fijtje op Internet dat er meer dan 9 miljoen scooters in saigon rond rijden, het was daarom al een avontuur opzich saigon uit te komen! Ohja na 10 minuten was ik m'n motor vrienden al kwijt geraakt in deze stad en besluit ik maar verder te rijden de kans dat ik ze tussen die 9 miljoen andere nog tegen kom Is wel heel klein, maar dan heel toevallig 2 uur later halen ze me ineens in en rijden We weer met zn 3e!
Als We honger krijgen en langs de weg stoppen om een broodje te halen worden We Door mensen aangekeken of dat ze water zien branden haha! Volgens mij zien ze voor het eerst een westerling, als We ons broodje dat We moesten bestellen via een tolk die gebeld moest worden op hebben hervatten We de rit voor de laatste 50 km langs de kust! Rond 4 uur komen We aan bij het hostel dat We al geboekt hadden, checken in gooien de spullen in de kamer en neem meteen een duik in het zwembad!

Dag 55 zondag 1 maart
De bedoeling is om vandaag de zand duinen van mui en te bekijken maar de temperatuur stijgt vandaag boven de 40 graden uit dus blijven We op het heetst van de dag wel lekker aan het zwembad liggen en gaan We tegen het eind van de middag. best vreemd die zand duinen hier geven je namelijk echt het idee dat je ergens in een woestijn staat en niets anders ziet als zand. Na een paar uur in het zand gespeeld te hebben gaan We weer naar het met Nederlanders overspoelde hostel en Is het nog een gezellig avondje.

Dag 56 maandag 2 maart
vandaag gaan We richting dalat stad in de bergen! De weg er naar toe verloopt niet zo voorspoedig als gehoopt William krijgt een klein ongelukje gelukkig valt het Allemaal mee, tot dat zn scooter 20 km later het begeeft en We opzoek moeten naar een monteur. Na ruim 2 uur aan het sukkelen te zijn geweest kunnen We de reis weer vervolgen en gaan We de bergen in! Het Is echt heerlijk om te rijden op wegen als deze met slinger bochten van links naar rechts berg op en af en dat terwijl je de enige op de weg bent. Als ik in dalat aankom Is het al donker en nog even zoeken naar het "family hostel" wat ik trouwens iedereen kan aan raden in dalat, je word met open armen ontvangen en letterlijk gevoerd Door "mama" en als het aan haar lag zou ze ook Nog voor iedereen slaap leitje zingen voor het slapen gaan!

Dag 57 dinsdag 3 maart
Vandaag gaan We met het family hostel "gezin" de dalat canyoning doen! Dit houdt in abseilen van rotsen en water vallen, waterslides, jungle trekking en cliff jumping! ik had het nog nooit eerder gedaan dus wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten, maar iedereen die dat had gedaan was er zo enthousiast over, en terecht! Dit Is tot nu toe wel een van de gaafst dingen die ik hier gedaan heb, geeft een enorme kick om in een waterval te hangen wat ook heel zwaar was met al dat water dat op je neer valt en continue moet opletten dat je niet weg glijd! Na dat me adrenaline level na 6 van dit soort afdalingen al behoorlijk verlegt Is slaat hij bij de cliff jump van 13 meter wel even tegen zn hoogte punt! Na een hele leuke dag gaan We weer naar "huis" waar "mama" voor ons gekookt heeft en met zn alle aan kunnen schuiven haha. Savonds doen we nog op stap met een paar Noren maar maken het niet te laat morgen rijden We namelijk terug naar de kust richting Nha Trang!

Dag 58 woensdag 4 maart
als We van "mama" nog een ontbijtje krijgen terwijl de olie van m'n motor vervangen word is het tijd om te gaan richting Nha Trang een kleine 200 km hier vandaan. De route van vandaag Is nog mooier als die van 2 dagen geleden met nog hogere bergen waar je op sommige plekken zelfs in de wolken rijd! Een dikke 5 uur later komen We aan in Nha Trang waar het stikt van de Russen wat normaal gesproken niet de meest geliefde touristen zijn, eigenlijk was het plan morgen weer Door te rijde maar besluiten toch een dag langer te blijven zodat We naar het pretpark kunnen op het eiland dat je van het strand hier kunt zien, en dat betekend dus ook dat We vanavond gewoon op stap en niet rekening hoeven te houden met een motor rit de dag er na, en dat hebben We ook gedaan! Het was een heele gekken avond met een paar gezellige Russen, jawel ze bestaan toch!

Dag 59 donderdag 5 maart
Vandaag gaan we dus naar Vinpearl eiland, een eiland met een groot pretpark waar je alleen via een ferry op hoogte van 50 meter over het water kunt komen wat al een atractie opzich is! een op het eiland aan gekomen komt het kleine kind weer in me op en hebben we alle glijbanen gehad, zijn we 3x van de rodel baan gegaan en hebben we misschien wel 3 uur ons weten te vermaken in de spelletjes hal haha! helaas kregen we te horen dat de laatste ferry's binnen 5 minuten vertrokken en dat we dus moesten gaan ander had ik me hier nog makkelijk een aantal uur kunnen vermaken!

Dag 60 vrijdag 6 maart
waar we vandaag naar toe rijden weten we eigenlijk nog niet, we proberen gewoon zo ver mogelijk te komen maar dan via een berg route omdat de '''snelweg'' niet altijd even leuk is om over heen te rijden met de bussen en vrachtwagen die je van de weg proberen te drukken of uit het niets van de andere kant inhalen, volgens mij hebben ze hier in vietnam maar 1 verkeers regel: er zijn geen regels en de verkeers borden en stoplichten staan er als decoratie. daarom is het ook meer genieten om over de berg weggetjes te rijden waar werkelijk niemand komt, ik geloof dan ook dat we vandaag op wegen zijn geweest waar nog nooit een westerling is geweest, zelfs onze navigatie wist niet dat de wegen bestonden en moesten we dus even zoeken waar we precies waren. als we al ruim 250 km hebben gemaakt en weer een GPS signaal hebben zien we dat we op de kaart echt maar een heel klein stukje zijn op geschoten en aan gezien we maar 30 dagen voor vietnam hebben gaan we het niet redden om optijd in hanoi aan tekomen op deze manier dus moeten we helaas weer over de snel weg, omdat we al best veel tijd verloren hadden in de bergen begon het qal donker te worden terwijl we nog 2 uur van een hotel uit de buurt waren en dus een stuk in het donker moesten rijden, dat is iets wat ik vantevoren het liefst wilde voorkomen en al helemaal omdat ik er vandaag pas achterkwam dat er helemaal geen licht op me motor zit, gelukkkig was ik niet alleen en reden william en frank vlak voor en achter me en hebben we het nog kunnen redden naar een kleiner stadje waar we konden overnachten.

Dag 61 zatderdag 7 maart
Omdat we al 2 hele dagen op de motor gezeten hebben willen we vandaag naar hoi an rijden een 300 km verderop dat is idd weer een hele dag op de motor maar de planning is hier wel een weekje te blijven en de motor even op te stallen. de weg naar hoi an is weer alleen maar op de snel weg waar het weer ouderwets bussen ontwijken is en oplettten dat je niet tegen een andere brommer aan knalt die uit het niets de weg op kan komen rijden, aan de andere kant zie je wel de meest bizare dingen die mensen mee proberen te sjouwen op een brommer, van koelkasten, varkens en een hele palmboom tot hele gezinnen die met 5 man op een brommer zitten! onderweg gaan we nog in een klein dorpje eten waar dat voor we het wisten het hele dorp om ons heen stond, 1 jongen kon toevallig 3 woorden engels en was de tolk voor het hele dorp, nee niet dat we echt een gesprek konden voeren maar het was wel een leuke ervaring! een maal in hoi an aangkomen komen we 2 bekenden tegen, Brian en Joost reizen van het noorde naar het zuiden dus komt het heel mooi uit dat we elkaar in dit dorpje tegen komen! het was meteen ook weer een avondje zoals ze waren in Laos!

Dag 62 zondag 8 maart
Het is weer tijdje geleden dat we aan het strand hebben gelegen dus gaan we dat maar weer eens doen vandaag, het is tenslotte vakantie! 3 deense jongens die Joost en Brian leerde kennen in Vietnam gaan ook mee! meer dan een strandbedje, een handoek en een bal hebben we niet nodig! aan het eind van de middag worden we uitgedaagd door een groepje vietnameze die we uiteraard even alle hoeken van het strand hebben laten zien ( voor 5 minuten) me conditie is toch niet meer wat het geweest is! s'avonds gaan we weer naar onze stam kroeg en beloofd het een mooie avond te worden.

Dag 63 maandag 9 maart
De Denen vliegen vandaag naar het zuiden maar het zou zo maar is kunnen zijn dat ik ze in Bali tegen ga komen aangezien ik aardig omgeluld ben eerst naar Bali tegaan met Brian en Joost en daar na naar de Filipijnen, het maakt voor mij eigenlijk niet zo veel uit ze stonden toch allebei op het lijstje! verder hebben we niet heel veel gedaan vandaag, een beetje in hostel gechilld en wat door deze hele mooie sfeervolle stad gewandeld die helemaal versierd is met lampions wat als het donker is nog veel mooier is! saonds hebben we een balkon sessie en gaan we weer een kijkje nemen in de barstreet we gebruiken de zelfde ingredienten als de andere avonden in Hoi An zoals: Uiteten in het restaurantje waar en pul bier 20 cent kost, gevolgd door een potje jenga/bier pong/pool biljard en dat onderhet genot van een shisha. en jawel het word weer een hele gekken avond!

Dag 64 dinsdag 10 maart
Als ik wakkerd schiet me in eens te boven dat we gisteren het spelletje deden ''wie kan het gekste object mee naar huis nemen?'' nou is het nog net niet zo dat ik me ogen open en er een tijger op me bed ligt maar als ik zeg dat het in de buurt komt van cuickse markt heb ik niets overdreven! ik geloof ook dat dit de eerste keer is dat ik na 12 uur wakker word hier in Azie, niet mis mee om is een keertje uit te slapen, voor de rest van de dag hebben we overigens ook niets gedaan. Hoi an hebben we nu ook wel gezien en spreken af dat we morgen verder rijden, wij naar het noorden en Joost en Brian naar het zuiden, maar toch het kan zo maar is de laatste avond samen zijn dus gaan we wel even nog op stap, wat heel onschuldig begon met een potje jenga eindigt toch weer tot een avond dat we de kroeg moeten sluiten omdat we wegens omstandig heden iets ondekte dat gevierd moest worden.

Dag 65 woensdag 11 maart
Zoals we eigenlijk van te voren al konden voorspellen waren we vandaag niet ijn staat een motor te bedienen en blijven we dus maar weer een dagje in Hoi an, het staat nu iig wel vast dat we morgen verder rijden dus breng ik vandaag me motor even naar een beunhaassje om de hoek die dr een kleine beurd geeft en het nodige vervangt terwijl wij een dagje aan het zwembad hebben! na dat Joost heel toevallig 2 oude studie genoten tegen kwam spreken we af s'avonds met zn alle nog een pizza te eten en even een drankje te doen en daarna naar huis te gaan en optijd te gaan slapen.

Dag 66 donderdag 12 maart
Ik word wakker gebeld door me nieuwe maat en zegt dat ik me motor bij hem kan komen ophalen, ik krijg nog een kopje koffie en een levens verhaal van hem er gratis bij. als we alle spullen weer op de motor hebben gebonden en zijn uit gechekt is het vandaag tijd voor een van de mooiste routes de ''topgear classic'' omdat dit een heel herkenbaar stuk is als je de aflevering hebt gezien natuurlijk (deze kun je vinden op youtube). het is echt genieten om op deze wegen te rijden, om nog maar te zwijgen over het uitzicht over zee! als we de top berijkt hebben en in de wolken rijden is het wel wat frisser, eigenlijk was dit het punt waarop ik een vest aantrok en daarna niet meer uit heb kunnen doen omdat het te koud was! helaas was dit maar een ritje van 4 uur (maar frank maakte er 6 uur van omdat zn scooter weer stukken kreeg). s'avonds doe ik nog een poging Ajax te kijken op me tablet maar de internet verbinding is niet sterk genoeg dus ga ik maar slapen!

Dag 67 vrijdag 13 maart
Omdat we bang zijn niet alles te kunnen doen in het noorden wat we willen doen doen we maar 1 overnachting de keizerstad Hue, wat eigenlijk toch wel de moeite waard schijnd te zijn om langer te blijven en rijden we verder. eerst ga ik nog even naar de monteur om een slag uit me achter wiel te halen en me pakking te vervangen omdat er aan alle kanten rook uiit mn blok kwam. dit blijkt achteraf een hele goede beslissing, waar ik eerst niet harder kon als 70 omdat ik bang was dat me wiel er onder uit zou vallen heb vandaag met gemak 90 kunnen rijden op de grote weg! en omdat alles zo lekker ging vandaag rijden we nog naar een stadje 3 uur verder genaamd Dong Hoi! niet dat hier iets te doen is maar we weten iig zeker dat hiet een hotel is. de planning is om morgen een van de mooiste routes ter wereld te rijden de''Ho Chi Minh Trail'' dit is een stuk waar 12 uur lang niets langs de weg is en dus genoeg benzine water en eten mee moet nemen, en als je een tegen ligger tegen komt stopt om een praatje te maken.

  • 12 Maart 2015 - 22:24

    Ine:

    Wat een goed idee om een stuk met de motor te reizen, het weer is er prima voor en je ziet veel op die manier! Prettige voortzetting van je reis en wel voorzichtig rijden je bent zo kwetsbaar op een motor!

  • 13 Maart 2015 - 01:00

    Els:

    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen, ben blij dat je het zo goed bijhoud.
    Je maakt echt mooie dingen mee, en op de motor zal je meer van het land zien dan met de bus. Maar toch zal ik blij zijn als je op de plaats van bestemming bent.

  • 17 Maart 2015 - 15:46

    Gé:

    Hè rubin wat een stoere verhalen allemaal kei leuk dat je zoveel indrukken opdoet
    pas goed op jezelf Grts Ge

  • 21 Maart 2015 - 13:33

    Erna:

    Hoi Rubin, Wat een prachtige verhalen. Mooi om dat allemaal te mogen beleven en voor ons om op deze manier mee te genieten. Weet je al waar je in de Filipijnen precies naar toe gaat., dat wil Thelma graag weten.

    groetjes en blijf genieten
    Erna

  • 30 Maart 2015 - 06:18

    Joost:

    Mooi verhaal Buurmaaannn!!! Shift 2 was weer geslaagd. Shift 3, Indonesie, wordt nog beter ouwe topscorer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Dong Hoi

Rubin in Azië

6 Maanden backpacken door zuid-oost Azië

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2015

Filipijnen

22 April 2015

Indonesië

12 Maart 2015

Vietnam

13 Februari 2015

Cambodja

24 Januari 2015

Laos
Rubin

6 maanden backpackende door Zuid-Oost Azië!

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 8785

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 31 December 2015

Rubin in Azië

Landen bezocht: