Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Rubin Bos - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Rubin Bos - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Rubin

24 Januari 2015 | Laos, Vangviang

Dag 13 dinsdag 20 januari
Om half 7 worden We weer op gehaald om naar de grens te gaan en gelukkig voel ik me al weer een stuk beter! Na weer een lange rit van chiang rai naar chiang krong komen We bij de grens waar ik stom genoeg meteen een Aziaat geloof Als hij zegt dat je alleen met dollars kunt betalen om een visum te krijgen en dus 1400 bath in ruil voor 35 dollar natuurlijk was dit oplichterij maar achteraf als ik terug reken valt het nog mee Het ging om maar om €5 maar toch is het zonde.
Na lang te hebben gewacht op het visum kunnen We Laos binnen waar We van uit huay Xai naar luang prabang gaan met de slowboat dit zal 2 dagen duren dus hebben We nog een stop met overnachting in pak beng, waar We na een mooie maar veel te lange boottocht aan komen.
Hier ontmoeten We Brian en Joost 2 levens verbeteraars uit Vught! Zij gaan namelijk 1 jaar lang backpacken en tijdens hun reis hebben ze goededoelen die ze steunen via hun project: www.backpackingforchariry.nl het is zeker de moeite waard om even te kijken wat ze al gedaan hebben of te doneren aan hun project!
In pak beng gaan We met zn 4en wat eten en delen We een kamer om de kosten te delen.

Dag 14 woensdag 21 januari
niemand van de boot haar ons vertelt hotelgast hij vandaag weer zou vertrekken dus vertrouwde We de hyperactieve Aziaat van ons hostel maar dat hij om half 10 zou vertrekken, dat hadden We dus beter niet kunnen doen want het was blijkbaar half 9. Maar gelukkig had de boot netjes gewacht en kwamen We als laatste aan op de boot. Vandaag was het nog 8 uur naar luang prabang maar het leken er wel 16, als We dan eindelijk in luang prabang aan komen was het nog een uurtje zoeken naar een betaalbaar guest house en dan kunnen We eindelijk ff bijkomen van het reizen de afgelopen dagen.

Dag 15 woensdag 22 januari
We checken s morgens met zn 4 uit om naar een backpackers dorm in het dorp te gaan waar het een stuk goedkoper en gezelliger is!
Als We onze backpack gedumpt hebben zoeken We vlug een tuktuk die ons naar de kuang si watervallen kan brengen, na 1 uurtje komen We bij misschien wel de mooiste watervallen van Zuid oost Azië! Echt ik heb me ogen uit gekeken, na een hele middag hier te hebben gezwommen gaan We weer met de tuktuk terug. Savonds lopen We nog een rondje over de markt en maken het niet al te laat.

Dag 16 vrijdag 23 januari
Vandaag gaan we richting vang vieng een van de feest bestemmingen van Zuid oost azie! Brian en Joost moeten nog in luang prabang blijven voor hun project maar ik en frank gaan wel vast want luang prabang hebben We wel gezien. Aangezien We ons wel een week denken te vermaken hier komen We Brian en Joost ook nog wel tegen in vang vieng. de weg van vang vieng was nog erger als die van chiang mai naar pai, als We onderweg ook nog een van bus moeten ruilen omdat die van ons kapot was was ik er wel klaar mee! Gelukkig konden We er achteraf wel om lachen ook was het wel gezellig aan gezien 6 van de 12 inzittenden Nederlandse waren! Na 2 uur langer onderweg te zijn geweest als gepland komen We aan in het gezellige vang vieng dat We morgen gaan verkennen!

Dag 17 zaterdag 24 januari
omdat het me maar niet lukt om uite te slapen hier ben ik al weer om 7 uur klaar wakker, ik werk tijdens het ontbijt me blog wat bij en probeer wat filmpjes op Internet te zetten wat me overigens nog niet gelukt Is met de belabberde WiFi hier overal, dus zullen de benieuwden nog even geduld moeten hebben! Smiddags gaan wen naar smile beach waar we eigenlijk niets anders hebben gedaan dan in een hangmat een aantal beerlao's te hebben gedronken. Savonds lopen We nog een rondje Door het centrum en is me meteen duidelijk waarom ik zoveel van vang vieng verwachte, Het os hier een groot feest! 3 verschillende bars hebben na elkaar happy hour waar je tijdens deze uren gratis drinken kunt halen en Is het dus een grote stoet die van bar naar bar hobbelt!

Dag 19 zondag 25 januari
vandaag gaan We tube! van te voren zag ik tuben als niets anders dan een kroegen tocht in een opgeblazen auto bant over de rivier, en meer was het dus ook niet. ik geloof dat ik niet langer dan 5 minuten in de band gezeten heb, eigenlijk draait het ook meer om de barretje dan het tube zelf daar moest ik dan maar genoegen mee nemen, vroeger waren er schijnbaar tientallen Barretjes langs de rivier maar omdat er in 2012 27 mensen waren omgekomen om dat ze te veel gedronken hadden en verdoken zijn er nu nog maar 4 barretjes open niet dat er nu minder gedronken word bij elke bar was er wel een beer pong toernooi of een ander drank spelletje, als We alle barretjes gehad hebben nemen We de tuktuk om optijd terug te zijn voor de klassieker die We hier met een paar andere Nederlanders hebben gekeken. Na een teleurstellenden wedstrijd Is het weer happy hour in de eerste bar dus sluiten We daar maar bij aan!

Dag 20 maandag 26 januari
vandaag komen Joost en Brian deze kant op dus die zoeken We even op, het zusje van Joost was als verassing over gekomen en blijft voor een iets langer dan een weekje in Laos. Als We dus met zn 5 zijn besluiten We naar de blue lagoon te gaan een leuk riviertje waar je vanaf 7 meter kun cliff diven en op een voetbalveldje kunt voetballen, langs ons zat een hele familie uit Laos te BBQ'en waar We mee in contact kwamen en vroegen of We er bij wilde komen zitten, na dat zij om de beurt met ons op de foto wilde en wilde dansen kwamen wij niets te kort aan lokale gerechten en beerlao's! voor hun was het iig een hele ervaring en voor ons dus een win-win. Savonds is het weer het zelfde liedje en kan ik niet helemaal meer na vertellen hoe laat het geworden Is.

Dag 21 dinsdag 27 januari
vandaag gaan We nog een keertje tube! Maar nu weer met zn 5e toevallig waren er nu andere barretjes open als de vorige keer, maar de opzet blijft het zelfde het was weer een groot feest! Na het tube was het de bedoeling vlug te douche en het centrum in te gaan en wat te eten, maar na ik dacht heel even me ogen dicht te doen werd ik iets later wakker dan gepland en besluit ik maar gewoon optijd naar bed te gaan!

Dag 22 woensdag 28 januari
niemand had echt zin om wat actiefs te doen vandaag dus maken We er vandaag een rustig dagje van, ik heb samen met Joost de hele middag wat langs het water gezeten en wat tubers aan gemoedigt terwijl de rest hun blog wat aan het bij werken was. Savonds is het weer het zelfde liedje als voor heen, eigenlijk Is er ook niet veel meer in vang vieng te doen dan feesten, ondanks dat het wel een paar hele mooie natuurlijke bezienswaardigheden schijnt te hebben in het regen seizoen hebben We deze niet bezocht, het Is de bedoeling morgen vang vieng te verlaten anders zou ik me budget nog een keer moeten aanpassen met al die feesten hier!

Dag 23 donderdag 29 januari
Als de hele groep s morgens weer compleet is willen we een bus ticket naar Vientiane boeken de hoofdstad van Laos! We zien alleen dat We pas om 3 smiddags kunnen vertrekken dus doden We de tijd maar met een potje snooker om vervolgens de bus in te gaan, als We na weer een lange rit aankomen in Vientiane en ons hostel hebben gevonden lopen We nog een rondje over de avond(rommel) markt en drinken We nog wat aan de boulevard.

Dag 24 vrijdag 30 januari
vandaag gaan We Vientiane verkennen en kom ik vlug tot de conclusie dat het eigenlijk maar een verschrikkelijke stad Is nare en rare mensen tegen gekomen het stinkt overal in de stad en het Is duur tegenover de andere plekken in Laos. Eigenlijk heeft het maar een bezienswaardigheid en dat is jawel: de arc de triomf dien staat hier omdat vroeger Laos een onderdeel van Frankrijk was dat is ook Door het hele land terug te zien in de gebouwen, het aantal Franse toeristen en de baguette's die je overal kunt kopen. Maar dit hebben We al vlug gezien en wachten tot We met zn 5 de nacht bus naar pakse kunnen nemen, doordat we met zn 5 zijn zou er dus of een de Gelukkige kunnen zijn of pech hebben aangezien de bedden per 2 gaan, en ik trok natuurlijk aan het kortste eind en moest 1,5 vierkante meter delen met een stevige koreaan die een aardig potje kon snurken.

Dag 25 zaterdag 31 januari
Gelukkig ging de bus rit allemaal iets vlugger dan gepland en komen We rond 7 uur aan in pakse We vinden meteen een prima hostel waar Zuzana een meisje uit Slovakia vraagt naar onze plannen en of ze met ons mee mag. In de lonely Planet had ik gezien dat er een paar hele mooie watervallen in de buurt zijn dus huren We wat scooters en gaan die kant op, na een mooie rit van 2 uur komen We aan bij de watervallen ze waren weliswaar niet zo mooi als in luang prabang maar wel zeker de moeite waard! We hebben ons dan ook een middag goed vermaakt, als We weer terug zijn gaan We nog even langs de markt om wat te eten en wat drankjes in te slaan We hebben na 12 uur namelijk een jarige in ons midden!

Dag 26 zondag 1 februari
de kater valt gelukkig mee en de bus staat al op ons te wachten om 8 uur We gaan namelijk naar de 4000 islands als je het ziet Is het ook een hele toepasselijke naam misschien zijn het zelfs wel meer dan 4000 mini eilandjes, wij besluiten naar don det te gaan waar de meeste backpackers naar toe gaan en het meeste te doen Is. We vinden al vlug een bungalowtje aan het water waar We met zn 6 verblijven Zuzana is namelijk ook mee gereisd. de hele middag hebben We aan het water gelegen en van eiland naar eiland gezwommen echt een nacht leven is hier niet op dit eiland dus zoekt iedereen elkaar op op het stand waar iedere avond wel een kampvuur is en een paar muzikanten met een gitaar.

Dag 27 maandag 2 februari
ondanks de perfecte ligging van m'n bungalowtje zit er toch een nadeel aan, elke boot, gans of net wat het over het water voorbij komt hoor je voor bij komen dus al te best hebben We niet geslapen ongetwijfeld had dat ook te maken net het fijt dat We met zn 6e 2 Kingsize bedden moesten delen. En omdat We allemaal dus niet al te veel energie en zin hadden om iets intensiefs te doen huren We wat tubes en relaxen en dobberen wat voor onze bungalow.

Dag 30 dinsdag 3 februari
We zijn alweer vroeg wakker vandaag want vandaag gaan We kayake tussen de 4000 eilanden, het varieerde van lange stukken met rustig water waar We behoorlijk intensief moesten peddelen tot flinke stroom versnelling waar je zowat Door heen vloog! Bij deze trip lieten ze ons ook de watervallen zien 1 was een leuk watervalletje om te zien maar niets bijzonders meer na de watervallen die ik in pakse en Luang prabang gezien heb, de andere was daar integen heel indrukwekkend! Het schijnt ook de grootste waterval van Zuid oost Azië te zijn, het Is niet te beschrijven met wat voor geweld het water hier naar beneden valt! natuurlijk kon het ook niet zo zijn dat We zonder te kapseizen de dag Door zouden komen dus slaan We in het laatste kwartiertje nog een keer finaal ondersteboven gelukkig was het op een rustig stuk en kon er niet veel misgaat, Savonds gaan We maar weer een kijkje nemen bij het kampvuur!

Dag 31 woensdag 4 februari Day off
Als We Anke het zusje van Joost hebben uitgezwaaid doen we in de middag niet veel meer We hebben eigenlijk alleen wat rondgehangen in een barretje film gekeken en rustig aan gedaan. In de avond schijnt er ergens een strand feestje te zijn die We helaas net mislopen we lopen namelijk de menigte gemoed die onder weg Is maar het andere strand waar We iedere andere avond nog gezeten hebben, ook prima! ik geloof niet dat ik eerder tijdens me reis met zoveel Nederlanders ben geweest daarom, was het ook heel gezellig! Toevallig genoeg zat er ook nog een meisje uit Vegheliggen tussen haha! Zo zie je maar weer Hoe klein de wereld eigenlijk Is!

Dag 32 donderdag 5 februari
vandaag nemen We afscheid van Brian en Joost en gaan We richting Cambodja! het zal een lange dag worden ik voel me al niet zo fit en moet nog ruim 14 uur reizen naar siem reap. eigenlijk zou deze rit +/- €30 kosten maar omdat er geen ATM op het eiland zit had ik dit niet meer opzak dus had ik met de tourist office afgesproken de helft vast te betalen en de andere helft morgen als We weer op het vaste land zouden zijn en kon pinnen, jammer genoeg was er niemand te vinden die de andere helft in ontvangst wilde nemen en koste me de reis maar €15! financiële meevallers zijn nooit verkeerd haha! als We de grens zijn gepasseerd en onderweg zijn naar Siem Reap valt me op dat echt alles langs de weg in de fik staat van droge weilanden en reistvelden tot afval waar dit goed voor Is weet ik ook niet, het Is iig niet om Door heen te rijden in deze hitte. Om 11 uur worden We vanuit de mini van gedropt op een plek ver buiten de stad omdat de tuktuk mannetjes ook wat geld moeten verdienen, en dan zit de rit er op en kan ik eindelijk me bed in!

En toen hadden We Laos gezien, het vol deed zeker aan de verwachtinen die ik er van had en met name vang vieng! Maar toch vielen de prijzen me een beetje tegen sommige plekken waren nog duurder als Thailand. het Is een land waar je van een toeristisch stadje binnen 3 minuten in de ongerepte natuur staat, heel mooi!

  • 24 Januari 2015 - 12:47

    Ine:

    Leuk Rubin wat je allemaal ziet en beleefd!
    Wel vervelend dat je dus niet van iedereen op aan kan, het voordeel is dat je daar weer van leert!
    Fijne reis verder.

  • 24 Januari 2015 - 16:05

    Els:

    Ik zie het al, wijze lessen en veel genieten. Ik hoop nog veel avonturen te lezen. Je hebt in 2 en een halve week al veel gezien.
    xxx

  • 24 Januari 2015 - 16:19

    Diane Bongers:

    Erg leuk Rubin om je verslag te lezen, nog heel veel plezier.

  • 26 Januari 2015 - 13:38

    Bas:

    Mooi te lezen wat je allemaal meemaakt! Heel herkenbaar allemaal haha. Af en toe heb je het helemaal gehad met de lange reizen in bussen met kapotte airco's, iedere dag rijst en sommige die je proberen op te lichten door 5x teveel te vragen .. Maar achteraf kun je er om lachen en zijn het mooie herinneringen! Geniet ervan daar, ben benieuwd naar het volgende verslag!

  • 02 Februari 2015 - 14:26

    Sander :

    Ik kwam toevallig op je site terecht. Leuk om te lezen (zeker ook omdat ik 2 jaar in Laos gewoond heb).

    Ik las: 'We bij de grens waar ik stom genoeg meteen een Aziaat geloof Als hij zegt dat je alleen met dollars kunt betalen om een visum te krijgen en dus 1400 bath in ruil voor 35 dollar natuurlijk was dit oplichterij maar achteraf als ik terug reken valt het nog mee Het ging om maar om €5 maar toch is het zonde.'

    Normaal wil men inderdaad alleen Dollars. Heel soms pakt men ook Kip aan maar dan betaal je ook meer. Bij Baht is dat vaak niet anders en zou je misschien ook wel 5 euro of meer betaald hebben. Dus zo gek was het nog niet met 8 dollar extra betalen :-)

    Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Rubin in Azië

6 Maanden backpacken door zuid-oost Azië

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2015

Filipijnen

22 April 2015

Indonesië

12 Maart 2015

Vietnam

13 Februari 2015

Cambodja

24 Januari 2015

Laos
Rubin

6 maanden backpackende door Zuid-Oost Azië!

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 8788

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 31 December 2015

Rubin in Azië

Landen bezocht: